Sociale vaardigheidstraining

“Weten wie je bent, weten wat je kan” Sociale vaardigheidstraining die werkt.

De kinderen krijgen de kans om hun gedrags-repertoire uit te breiden.
In deze sociale vaardigheidstaining wordt veel gebruik gemaakt van oefeningen, praten over dagelijkse dingen van thuis en van school, rollenspelen en het spel Dit ben IK! voor de hogere klassen.
Onderwerpen als ‘groepen’ , wat kan je goed, wat kan je niet goed, druk van anderen voelen, pesten, niets zeggen, teveel zeggen en nog veel meer komen aan bod.
Alle onderwerpen krijgen duidelijk handen en voeten in het leven van de kinderen zelf. Zo blijft het herkenbaar, maar ook een spiegel; “Heeft dit wat je doet, je nu dichter bij wat je wilde gebracht?”
Een meerderheid van de kinderen leert veel door te ‘doen’, dit komt ruimschoots aan bod.

De precieze lesinhoud wordt met de leerkracht afgestemd, elke klas is anders en heeft andere accenten nodig.

Praktische informatie.

In principe bestaat een een sociale vaardigheidstraining uit 10 lessen van 1 uur per week. Sommige scholen willen een langere training, dit is mogelijk.
Soms worden er werkbladen uitgedeeld die tussen de lessen door behandeld moeten worden in de klas. Dit neemt ongeveer een half uur in beslag.
De groepsleerkracht leert mee, zo kan hij of zij het geleerde door de week herhalen en toepassen.
In overleg kunnen er extra thema’s worden behandeld zoals voor de hogere klassen; Show me the money! Hoe kan je het slimst met je geld omgaan? Geen saaie verhalen, al helemaal geen verhaal gesponsord door een bank. Nee; wat is geld (niet) en wat kan je er het beste over weten?